ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ | ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

2017

4η Συνάντηση των Συντονιστών του Δικτύου «Νοιάζομαι και Δρω» | 2017

Συνεργαζόμενοι φορείς: ΔΕΣΜΟΣ

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Νοιάζομαι και Δρω», το οποίο είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, υλοποιείται για τρίτη συνεχή χρονιά, σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στις 13 Περιφέρειες της Ελλάδας. 231 σχολεία από 31 νομούς πρόκειται φέτος να ακολουθήσουν το δρόμο του Εθελοντισμού, της Αλληλεγγύης και της Ενεργού Πολιτειότητας.

 

Στο πλαίσιο του προγράμματος πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η Συνάντηση των Συντονιστών του Δικτύου «Νοιάζομαι και Δρω», το Σάββατο 25 Νοεμβρίου 2017, στο Ξενοδοχείο President. Οι Συντονιστές του Προγράμματος παρακολούθησαν ένα πλούσιο επιμορφωτικό πρόγραμμα με ποικίλες συζητήσεις και βιωματικά εργαστήρια. Το πλαίσιο συμμετοχής στο πρόγραμμα, οι νέοι επιμορφωτικοί κύκλοι, η καλλιέργεια της κουλτούρας του Εθελοντισμού στο σχολείο, η συμμετοχή των γονέων στις δράσεις των σχολείων, η διάχυση και η επικοινωνία του έργου αποτέλεσαν τον κεντρικό άξονα των συζητήσεων τής Συνάντησης των Συντονιστών του Προγράμματος.

 

Στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος, οι Συντονιστές αναλαμβάνουν το προσεχές διάστημα να πραγματοποιήσουν περιφερειακές εισαγωγικές επιμορφωτικές συναντήσεις με τις ομάδες εκπαιδευτικών τους προωθώντας το μήνυμα και την αναγκαιότητα της καλλιέργειας του Εθελοντισμού και της Ενεργού Πολιτειότητας στους μαθητές τους.

Το Λαμπράκειο Γυμνάσιο Βάμου στο | 2017

Διάρκεια: 1 ημέρα

Στο πλαίσιο της υποστήριξης που παρέχει το Ίδρυμα Λαμπράκη στο Λαμπράκειο Γυμνάσιο που βρίσκεται στο χωριό Βάμος του νομού Χανίων, τόπο γέννησης του Δημητρίου Λαμπράκη, πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη των μαθητών της  Γ΄ Γυμνασίου στην Αθήνα με σκοπό τη συμμετοχή τους στο "Athens Science Festival".

 

Το Φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε από τις 29 Μαρτίου έως και τις 2 Απριλίου 2017.

 

Οι συμμετέχοντες μαθητές, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν συναρπαστικές συζητήσεις και ομιλίες από καταξιωμένους Έλληνες και ξένους επιστήμονες, εκθέσεις, παρουσιάσεις και προβολές, καθώς και να συμμετάσχουν σε εργαστήρια, εκπαιδευτικά δρώμενα και επιμορφωτικά παιχνίδια.

HopE AcceleRaTor (HEART) - Εκπαίδευση και Ενδυνάμωση Προσφύγων ως Επιταχυντής Ελπίδας | 2017

Διάρκεια: Μάρτιος 2017 - συνεχίζεται

HopE AcceleRaTor (HEART)

Εκπαίδευση και Ενδυνάμωση Προσφύγων ως Επιταχυντής Ελπίδας

 

Το 2016 το Ίδρυμα Λαμπράκη άρχισε να υλοποιεί με την άδεια του Υπουργείου Παιδείας εκπαιδευτικά προγράμματα οικογενειακού γραμματισμού στον Χώρο Φιλοξενίας Προσφύγων, που βρίσκεται στη Ραφήνα Αττικής, στις κατασκηνώσεις του Δήμου Ζωγράφου. Στον συγκεκριμένο χώρο φιλοξενούνται μόνο γυναίκες και παιδιά. Συνεπώς, τα προγράμματα που υλοποιούνται απευθύνονται σε ενήλικες γυναίκες και στα παιδιά τους και περιλαμβάνουν: α) γλωσσική υποστήριξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας στην εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας μέσω παιχνιδιού και δημιουργικής απασχόλησης, β) εκπαίδευση και ενδυνάμωση των μητέρων και γενικά των ενήλικων γυναικών και γ) εκπαίδευση και ενδυνάμωση παιδιών σχολικής ηλικίας.

 

Μέσω της εμπειρίας των συνεργατών του Ιδρύματος στον συγκεκριμένο χώρο φιλοξενίας, κατέστη εφικτή η παρακολούθηση και καταγραφή των αναγκών, των ενδιαφερόντων και της μαθησιακής ετοιμότητας των προσφύγων, με βάση τα οποία σχεδιάστηκε ένα πρόγραμμα ολιστικής παρέμβασης σε χώρους φιλοξενίας προσφύγων, με τίτλο HopE AcceleRaTor (HEART), που σημαίνει «Επιταχυντής Ελπίδας».

 

 

HopE AcceleRaTor (HEART)

 

HopE AcceleRaTor (HEART) είναι ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης, κατάρτισης και ενδυνάμωσης που απευθύνεται σε πρόσφυγες που ζητούν άσυλο στην Ευρώπη. Πρόκειται για μια αλυσίδα παρεμβάσεων, που στοχεύουν στην καρδιά του προσφυγικού ζητήματος, η οποία δεν είναι άλλη από την ισότιμη και γόνιμη ένταξη των ανθρώπων αυτών στις κοινωνίες υποδοχής.

 

Το HEART είναι ένα πρόγραμμα με χαρακτηριστικά επιταχυντή, αφού α) η προοπτική ισότιμης ένταξης ενισχύεται σταδιακά και β) η επίτευξη του στόχου της ισότιμης ένταξης επιταχύνεται, καθώς η σωρευτική επίδραση των παρεμβάσεων κεφαλαιοποιείται.

 

Οι παρεμβάσεις του HEART στοχεύουν κυρίως

 

· στην καλλιέργεια των ικανοτήτων, δεξιοτήτων και προσόντων που ευνοούν την      εκπαιδευτική, κοινωνική και επαγγελματική ένταξη των προσφύγων στις ευρωπαϊκές κοινωνίες

· στην ψυχοκοικωνική υποστήριξη των προσφύγων μέσω της εκπαίδευσης και της συμμετοχής τους σε δημιουργικές και σε αθλητικές δραστηριότητες

· στην δημιουργία γεφυρών κατανόησης και διαπολιτισμικής αλληλεπίδρασης μεταξύ των προσφύγων και της κοινωνίας υποδοχής, και ιδιαίτερα στην ανάδειξη ηθικών αξιών ως κοινού αξιακού άξονα μεταξύ των πολιτισμών.

 

Το HEART έχει σχεδιαστεί από ομάδα επιστημόνων με εμπειρία στο πεδίο και με γνώση των σύγχρονων διεθνών δεδομένων στην εκπαίδευση, ψυχοκοινωνική υποστήριξη και ενδυνάμωση ευάλωτων ομάδων. Σε όλες τις δράσεις του HEART εντάσσεται ως οριζόντιος άξονας η καλλιέργεια θετικών αξιών και η αλληλεπίδραση με την κοινωνία υποδοχής. Οι παρεμβάσεις του HEART έχουν κυρίως βιωματικό χαρακτήρα, βασίζονται στις αρχές της διαπολιτισμικής επικοινωνίας και εκπαίδευσης και ανάλογα με το αντικείμενό τους, περιλαμβάνουν δράσεις πεδίου. Στο HEART απασχολούνται άτομα με εξειδίκευση και εμπειρία στο εκάστοτε αντικείμενο, ενώ η επιστημονική ομάδα παρακολουθεί διαρκώς την πορεία υλοποίησης των παρεμβάσεων, με την ολοκλήρωση των οποίων προβλέπεται αξιολόγηση από τους ίδιους τους πρόσφυγες. Το HEART είναι ένα ευέλικτο πρόγραμμα, οι δράσεις του οποίου μπορούν να αναπτύσσονται παράλληλα και σε σύνδεση μεταξύ τους ή μεμονωμένα και ανεξάρτητα. Για τον λόγο αυτό περιγράφονται ως διακριτές ενότητες, οι οποίες πραγματοποιούνται σε κύκλους των 4 μηνών. Σε κάθε περιγραφόμενο τμήμα ή δράση μπορούν να συμμετέχουν έως 20 άτομα, εκτός αν προσδιορίζεται διαφορετικά στον πίνακα που ακολουθεί.

 

Οι δράσεις του HEART σε αυτήν τη φάση εστιάζουν ενδεικτικά στους ακόλουθους τομείς:

 

·         γλώσσα ( Ελληνική, Αγγλική, μητρική των προσφύγων)

·         γραμματισμός

·         προσχολική αγωγή

·         οικιακή οικονομία

·         αγωγή υγείας

·         ψηφιακός γραμματισμός

·         ρομποτική

·         πολιτισμός (τέχνες, μουσική, πολιτιστική παράδοση κ.ά.)

·         φυσική αγωγή και ευεξία

·         ψυχική ενδυνάμωση

·         κοινωνική ζωή

·         περιβάλλον

·         δημιουργική απασχόληση

·         διαπολιτισμική επικοινωνία.

 

Τα τμήματα, τα οποία οργανώνονται διακριτά για άτομα διαφορετικών ηλικιών (από 2 ως 65+ χρονών), είναι δυνατό να λειτουργήσουν συνδυαστικά ή μεμονωμένα σε οποιονδήποτε χώρο φιλοξενίας προσφύγων ανά την Ελλάδα. Παράλληλα, μπορούν να αναπτυχθούν επιπρόσθετα συναφή και συνδεόμενα προγράμματα, ιδιαίτερα με τη συμμετοχή μελών της κοινωνίας υποδοχής (π.χ.διαγενεακά). Η Επιστημονική Ομάδα του HopE AcceleRaTor (HEART), η οποία αποτελείται από ακαδημαϊκούς καθηγητές και ερευνητές με εμπειρία και εξειδίκευση στον χώρο, γνωμοδοτεί σχετικά με α) τη σκοπιμότητα συνδυαστικής λειτουργίας τμημάτων, β) την προτεινόμενη διάρκειά τους κατά περίπτωση χώρου φιλοξενίας βάσει των τρεχουσών αναγκών των φιλοξενούμενων, γ) τη μεταξύ τους χρονική αλληλουχία και δ) την ιεράρχησή τους με τη λογική της προτεραιότητας βάσει των εκάστοτε συνθηκών και του προφίλ, των αναγκών και των ενδιαφερόντων των ωφελούμενων.

 

 

Το HEART δεν αποτελεί ένα απλό πρόγραμμα προσωρινής παρέμβασης για την ανακούφιση ευάλωτων ομάδων και την κάλυψη περιστασιακών αναγκών. Το HopE AcceleRaTor (HEART) έχει σχεδιαστεί με χρονικό ορίζοντα 10ετίας και στοχεύει στην ανάπτυξη ικανοτήτων και γνώσεων που ενισχύουν την ισότιμη και γόνιμη κοινωνική ένταξη των προσφύγων. Το πρώτο στάδιο παρέμβασης περιλαμβάνει τα προγράμματα και τμήματα σαν αυτά που αναφέρονται παραπάνω. Επόμενα στάδια περιλαμβάνουν δράσεις ανάπτυξης συγκεκριμένων επαγγελματικών ικανοτήτων και προσόντων και ενίσχυσης της δημιουργικότητας, της δυνατότητας για καινοτομία, της επιχειρηματικότητας και εντέλει ικανοτήτων ηγεσίας (leadership) των προσφύγων, ώστε να ανατραπεί το παλιό ευρωπαϊκό μοντέλο της υποστήριξης μεταναστών με στόχο την επίτευξη ενός ελάχιστου –χαμηλού – ορίου επιδόσεων και ικανότητας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ουσιαστική κοινωνική τους ένταξη και επαγγελματική τους πορεία.

 

Για πληροφορίες σχετικά με το HopE AcceleRaTor (HEART) μπορείτε να απευθύνεστε στο hopeaccelarator@lrf.gr.

3η Επιμορφωτική Συνάντηση Συντονιστών του προγράμματος «Νοιάζομαι και Δρω» | 2017

Διάρκεια: 1ημέρα

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η 2η Επιμορφωτική Συνάντηση των Συντονιστών του εκπαιδευτικού προγράμματος «Νοιάζομαι και Δρω», στις 11/2/2017, στο ξενοδοχείο Τιτάνια. 

Οι πενήντα Συντονιστές του προγράμματος, βρέθηκαν το Σάββατο 11/02/2017 στην Αθήνα, προκειμένου να συζητήσουν σχετικά με την πρόοδο του προγράμματος και τις προκλήσεις και να συνδιαμορφώσουν τις δράσεις τους για το επόμενο διάστημα, εν όψει της ολοκλήρωσης της σχολικής χρονιάς και της πιστοποίησης των συμμετεχόντων στο επιμορφωτικό πρόγραμμα εκπαιδευτικών. 

Ανακαλύπτοντας την Κοινωνία των Πολιτών | 2017

Διάρκεια: 5 μήνες

Το Ίδρυμα Λαμπράκη υλοποιεί πιλοτικό πρόγραμμα εξοικείωσης των μαθητών με την Κοινωνία των Πολιτών και ειδικότερα με τις οργανώσεις της. Στόχος του προγράμματος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές το τι είναι μια οργάνωση, πώς και γιατί δημιουργείται, πώς λειτουργεί, τι ανάγκες έχει, τι προκλήσεις αντιμετωπίζει και πώς συμβάλλει στο κοινό καλό. Για την υλοποίηση του προγράμματος το Ίδρυμα Λαμπράκη συνεργάζεται με το Σύλλογο για την Προστασία της Θαλάσσιας Χελώνας «Αρχέλων», ο οποίος λειτουργεί ως μελέτη περίπτωσης.

Τα αποτελέσματα αυτής της πιλοτικής εφαρμογής, στην οποία συμμετέχουν μαθητές πέντε σχολείων της Αττικής, είναι δυνατό να αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη μεθοδολογίας και τη δημιουργία εργαλείων που θα διατεθούν στην εκπαιδευτική κοινότητα.

Δημιουργική απασχόληση παιδιών-προσφύγων προσχολικής ηλικίας | 2017

Διάρκεια: 8 μήνες

Το Ίδρυμα Λαμπράκη λειτουργεί τμήματα προσχολικής αγωγής για παιδιά ηλικίας 3-5 χρονών στον χώρο φιλοξενίας προσφύγων της Ραφήνας. Μέσω δημιουργικής απασχόλησης και παιχνιδιού τα παιδιά μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα και τη συνύπαρξη και αλληλεπίδραση με συνομηλίκους εντός πλαισίου.

Eμφάνιση προηγούμενων ετών more